Regimul
juridic al avizelor Consiliului Superior al Magistraturii în materia percheziţiei,
reţinerii şi arestării preventive. Inadmisibilitatea contestării lor pe calea
contenciosului administrativ.
Legea nr. 303/2004, art. 95 alin. (1)
Legea nr. 317/2004, art. 42
Actele
de încuviinţare a percheziţiei reţinerii şi arestării preventive a
judecătorilor, procurorilor şi magistraţilor-asistenţi, emise de Consiliul
Superior al Magistraturii în temeiul art. 95 alin. (1) din Legea nr. 303/2004
privind statutul judecătorilor şi procurorilor, au natura juridică a unor acte-condiţie
pentru punerea în mişcare a acţiunii penale, astfel încât, deşi Consiliul
Superior al Magistraturii, potrivit rolului său constituţional şi atribuţiilor
stabilite prin Legea nr. 317/2004 exercită, în principal, o activitate de
natură administrativă, legată de cariera şi drepturile judecătorilor şi
procurorilor, de jurisdicţia disciplinară şi de organizarea şi
funcţionarea instanţelor şi parchetelor, încuviinţarea
percheziţiei, reţinerii sau arestării, prevăzută în art. 42 din Legea nr.
317/2004, nu este o activitate de natură administrativă, ci procesual – penală.
Respingerea
ca inadmisibilă a acţiunii în contencios administrativ, având ca obiect
contestarea legalităţii acestor acte, nu poate fi întemeiată pe dispoziţiile
art. 5 alin. (2) din Legea nr. 554/2004, aceste dispoziţii privind acte
administrative care întrunesc toate elementele definitorii cuprinse în art. 2
alin. (1) lit. c) din Legea nr. 554/2004, dar pentru care legea instituie
expres o procedură specială de contestare, derogatorie de la calea
contenciosului administrativ.
Decizia nr. 687 din 9 februarie 2012
Prin
acţiunea înregistrată la Curtea de Apel Bucureşti,
reclamantul CN a chemat în judecată Consiliul Superior al Magistraturii,
solicitând instanţei ca în contradictoriu cu pârâtul să dispună anularea
avizelor nr. 145/22.04.2010 privind percheziţia, nr. 146/22.04.2010
privind reţinerea, precum şi nr. 147/23.04.2010, privind arestarea
sa preventivă, şi suspendarea acestor acte unilaterale.
În motivarea acţiunii, reclamantul a arătat că a exercitat funcţia de prim –
procuror al Parchetului de pe lângă Judecătoria Buftea până la data de
23.04.2010, când DNA din cadrul Parchetului General de pe lângă Înalta Curte de
Casaţie şi Justiţie a solicitat încuviinţarea percheziţiei, reţinerii şi
arestării sale preventive, conform art. 26 alin. (1) din Regulamentul de
Organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii
şi art. 42 din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior
al Magistraturii, iar pârâtul a emis avizele pe care le
contestă.
Reclamantul a susţinut că avizele emise de Secţia pentru Procurori a
Consiliului Superior al Magistraturii sunt nelegale, fiind date cu
încălcarea condiţiilor de formă şi fond pentru valabilitatea
acelor acte.
Prin întâmpinarea formulată pârâtul Consiliul Superior al Magistraturii a
invocat excepţia inadmisibilităţii acţiunii.
Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi
fiscal, prin sentinţa civilă nr. 292 din 19 ianuarie 2011, a
respins acţiunea ca inadmisibilă.
Pentru a pronunţa această sentinţă, instanţa a reţinut că avizele a
căror anulare se solicită fac corp comun cu actele din care au fost
dispuse măsurile de ridicare de obiecte în înscrisuri şi măsurile
preventive dispuse în procesul penal şi intră sub incidenţa art. 5 alin. (1)
din Legea nr. 554/2004. Astfel, cererea reclamantului,
de anulare a avizelor în discuţie, vizează practic contestarea în
contencios administrativ a măsurilor percheziţiei, reţinerii şi arestării
preventive, dispuse de instanţa penală, după ce au fost încuviinţate de
CSM, ceea ce este inadmisibil.
Împotriva acestei sentinţe a declarat recurs reclamantul CN criticând-o
pentru nelegalitate, în temeiul art. 304 pct. 7 şi 9 şi 3041 Cod
procedură civilă.
În motivarea căii de atac, recurentul – reclamant a formulat, în esenţă, următoarele
critici:
A. Hotărârea atacată cuprinde motive contradictorii (art. 304 pct. 7 teza a
II-a Cod procedură civilă), în sensul că, pe de o parte, instanţa a
reţinut că încuviinţarea percheziţiei, a reţinerii sau a arestării
preventive face corp comun cu actele şi măsurile preventive dispuse în
procesul penal, identificându-se cu acestea şi având, aşadar , natura juridică
a unor acte procesual-penale, dar, pe de altă parte, le-a calificat ca
fiind acte administrative, aşa cum rezultă implicit din cuprinsul
art. 5 alin. (2) din Legea nr. 554/2004, indicat ca temei de drept în motivarea
hotărârii,
Recurentul–reclamant a adăugat că această contradictorialitate a motivării
sentinţei atacate vizează însăşi admiterea excepţiei inadmisibilităţii
acţiunii, invocată de pârâtul Consiliul Superior al Magistraturii ,
pentru că partea a motivat excepţia pe considerentul că actele atacate nu
sunt acte administrative, în sensul art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
554/2004, în timp ce instanţa a invocat din oficiu inadmisibilitatea întemeiată
pe prevederile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 554/2004, calificând
explicit actele atacate ca fiind acte administrative. În final instanţa a admis
şi excepţia de inadmisibilitate invocată de pârât, deşi admiterea
uneia dintre cele două excepţii ar determina automat respingerea
celeilalte.
B. Hotărârea atacată nu cuprinde motivele pe care se sprijină
soluţia de admitere a excepţiei de inadmisibilitate invocată de pârât,
întreaga motivare fiind circumscrisă admiterii excepţiei invocate din
oficiu (art. 304 pct. 7 teza I Cod procedură civilă).
C. Hotărârea pronunţată a fost dată cu încălcarea sau
aplicarea greşită a legii (art. 304 pct. 9 Cod procedură
civilă), făcând o gravă confuzie între regimul juridic aplicabil actelor prin
care se încuviinţează percheziţia, reţinerea şi arestarea preventivă şi actele
procesual – penale prin care sunt adoptate măsurile menţionate, încuviinţarea
având un emitent diferit şi o existenţă proprie, independentă de cea
a actului procesual – penal pe care îl precede.
Prin notele scrise depuse la dosar, recurentul – reclamant a sistematizat
problemele de drept pe care, în opinia sa, le ridică litigiul dedus judecăţii
şi, în concluzie, a subliniat că sentinţa recurată se află în contradicţie cu
dispoziţiile art. 21 din Constituţia României, care garantează accesul
liber la justiţie, şi cu dispoziţiile art. 20 din Constituţia României,
coroborate cu cele ale art. 13 din Convenţia europeană a drepturilor omului,
privind dreptul la un recurs efectiv în faţa instanţelor naţionale.
Cu privire la regimul juridic al avizelor Consiliului Superior al
Magistraturii în materia percheziţiei, reţinerii şi arestării preventive,
recurentul – reclamant a arătat că sunt acte administrative
emise de un organ de stat conform art. 1 alin. (1), coroborat cu art. 2 alin.
(1) lit. b) din Legea nr. 554/2004, nu intră sub incidenţa art. 5 alin. (1) sau
(2) din aceeaşi lege, nu fac corp comun cu actele procesual – penale emise
de Ministerul Public sau de instanţele judecătoreşti, iar calea de contestare
este aceea a unei acţiuni în contencios administrativ formulate în
contradictoriu cu autoritatea emitentă.
Prin întâmpinarea depusă la dosar, Consiliul Superior al Magistraturii a
solicitat respingerea recursului ca nefondat şi a arătat că
admiterea excepţiei de inadmisibilitate de către instanţa de fond
reprezintă o consecinţă a teoriei avizului, consacrată de doctrina
şi de practica judecătorească.
Astfel, avizul este o operaţiune procedurală anterioară emiterii actului
administrativ, care nu produce prin el însuşi efecte juridice, nefiind
act administrativ de sine – stătător, conform art. 2 alin. (1) lit. c)
din Legea nr. 554/2004.
A adăugat că avizele (încuviinţările) ce fac obiectul acţiunii sunt acte
de autorizare a organului competent, necesare pentru efectuarea unor acte de
urmărire penală faţă de recurentul – reclamant, având o natură juridică mixtă,
în virtutea căreia ele exced controlului judecătoresc din domeniul
contenciosului administrativ.
Ulterior, prin concluziile scrise depuse la dosar, intimatul a precizat
că doctrina şi Curtea Constituţională (prin deciziile nr. 53/2000, 275/2002 şi
4/2004) împărtăşesc punctul de vedere potrivit căruia aceste avize sunt acte –
condiţie pentru punerea în mişcare a acţiunii penale, aflate în strânsă
corelaţie cu prevederile art. 10 lit. f) din Codul de procedură penală.
Legiuitorul a prevăzut existenţa avizului ca o măsură de
protecţie a magistraţilor şi a prestigiului magistraturii împotriva unor
acţiuni nejustificate sau abuzive ale organelor de urmărire penală, iar
regularitatea încuviinţării poate face obiectul verificării de către
judecătorul învestit cu soluţionarea cauzei penale.
Considerentele Înaltei Curţi, asupra recursului
Recursul nu
este fondat, niciuna dintre criticile formulate nefiind aptă
să conducă la reformarea sentinţei în sensul dorit de autorul căii de
atac.
Obiectul
acţiunii cu care a fost învestită curtea de apel
constă în anularea actelor de încuviinţare a percheziţiei
reţinerii şi arestării preventive a recurentului – reclamant , emise în
temeiul art. 95 alin. (1) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor
şi procurorilor, conform căruia „judecătorii, procurorii şi magistraţii –
asistenţi pot fi percheziţionaţi, reţinuţi sau arestaţi preventiv numai
cu încuviinţarea secţiilor Consiliului Superior al Magistraturii”.
Această
încuviinţare, calificată în corelaţie cu prevederile art. 10 alin. (1)
lit. f) Cod procedură penală, constituie o condiţie specială prevăzută de
lege pentru efectuarea anumitor acte de procedură penală sau pentru
punerea în mişcare a acţiunii penale, condiţie specială raportată
la calitatea persoanei vizate.
Aceeaşi
interpretare se regăseşte şi în jurisprudenţa Curţii Constituţionale,
care a reţinut că avizul pe care îl emitea ministerul
justiţiei în temeiul art. 91 alin. (2) din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecătorească (în prezent abrogată şi înlocuită cu legile
nr. 303 şi nr. 304/2004), aviz echivalent din punct de vedere al efectelor cu
încuviinţarea dată de secţiile Consiliului Superior al
Magistraturii în temeiul legislaţiei în prezent în vigoare,
are natura juridică a unui act – condiţie pentru punerea în mişcare
a acţiunii penale (decizia nr. 53/21 martie 2000, publicată în Monitorul
Oficial nr. 366/7 august 2000) şi constituie o măsură raţională de
protecţie a magistraţilor, garanţie legală a consolidării independenţei
justiţiei (decizia nr. 4/13 ianuarie 2004, publicată în Monitorul Oficial nr.
107/4 februarie 2004).
Prin urmare,
deşi Consiliul Superior al Magistraturii, potrivit rolului său constituţional
şi atribuţiilor stabilite prin Legea nr. 317/2004 exercită, în principal,
o activitate de natură administrativă, legată de cariera şi drepturile
judecătorilor şi procurorilor, de jurisdicţia disciplinară şi de organizarea şi
funcţionarea instanţelor şi parchetelor, încuviinţarea
percheziţiei, reţinerii sau arestării, prevăzută în art. 42 din Legea nr.
317/2004, nu este o activitate de natură administrativă, ci procesual – penală.
Or, potrivit
art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 554/2004, actul administrativ, supus
regimului contenciosului administrativ, este o manifestare de voinţă
unilaterală a unei autorităţi publice, emisă în regim de putere publică, în
vederea organizării executării legii sau executării în concret a legii,
care dă naştere, modifică sau stinge raporturi juridice, esenţiale, în analiza
naturii juridice a unui act administrativ, fiind efectele pe care le produce,
obiectul măsurilor dispuse.
Dacă s-ar
accepta teza că orice manifestare de voinţă care emană de la o autoritate
publică, reprezintă un act administrativ, indiferent de obiectul sau de natura
sa juridică, fără a se face distincţie între actele de autoritate prin
care se realizează o activitate de natură administrativă şi cele prin
care autorităţile publice (altele decât autorităţile administrative
propriu-zise) exercită alt tip de atribuţii ce ţin de propria competenţă, s-ar
ajunge la concluzia, semnalată, de altfel, în literatura de specialitate, că ar
putea fi atacate, pe calea contenciosului administrativ, refuzul procurorului
de a declara o cale de atac sau modul de executare a unei hotărâri
judecătoreşti civile sau penale, care în mod evident exced competenţei
instanţei specializate în materia contenciosului administrativ.
Argumentul
potrivit căruia respingerea acţiunii în contencios administrativ ca
inadmisibilă ar constitui o încălcare a principiului liberului acces la
justiţie, consacrat în art. 21 din Constituţia României, şi a prevederilor art.
13 din Convenţia europeană a drepturilor omului, corelate cu dispoziţiile
art. 20 din Constituţia României, nu poate fi reţinut, pentru că art. 44
alin. (1) din Codul de procedură penală oferă un remediu procesual, instituind
competenţa instanţei penale pentru judecarea oricărei chestiuni prealabile, de
care depinde soluţionarea cauzei, chiar dacă, prin natura ei, acea
chestiune ar putea fi de competenţa altei instanţe. Prin urmare, nimic nu
împiedică instanţa ca, în cadrul procesului penal, să verifice
legalitatea formală a încuviinţării percheziţiei reţinerii
sau arestării preventive, în condiţiile în care, aşa cum rezultă şi din
cele expuse mai sus, în substanţa sa, această încuviinţare a fost
concepută ca o măsură de protecţie a magistratului, prerogativă a Consiliului
Superior al Magistraturii, în calitatea sa de garant al independenţei
justiţiei, conform art. 133 din Constituţia României.
Un argument
suplimentar, în sensul inadmisibilităţii acţiunii în contencios
administrativ, constă în aceea că nici în situaţia în care o încuviinţare, un
aviz sau un acord ar fi exprimate de o autoritate publică în vederea emiterii
sau adoptării unui act administrativ, cu alte cuvinte, când raportul
juridic ar avea o natură pur administrativă în toate dimensiunile sale,
avizul, încuviinţarea sau acordul, ca operaţiuni administrative prealabile , nu
ar putea fi atacate separat în justiţie, ci numai împreună cu actul final,
conform art. 18 alin. (2) din Legea nr. 554/2004.
Este
adevărat că instanţa de fond a reţinut greşit incidenţa în cauză a
situaţiei de excepţie prevăzute în art. 5 alin. (2) din Legea nr. 554/2004,
potrivit căruia „nu pot fi atacate pe calea contenciosului administrativ
actele administrative pentru modificarea sau desfiinţarea cărora se
prevede, prin lege organică, o altă procedură judiciară”.
Acest
considerent este efectul interpretării eronate a prevederilor legale
citate, care, aşa cum rezultă din conţinutul lor expres, se referă la acte
administrative, care întrunesc toate elementele definitorii cuprinse în art. 2
alin. (1) lit. c) din Legea nr. 554/2004, dar pentru care legea instituie
expres o procedură specială de contestare, derogatorie de la calea
contenciosului administrativ.
În speţă,
pentru motivele ce au fost prezentate anterior, se pune însăşi problema naturii
de act juridic administrativ a manifestării de voinţă a Consiliului
Superior al Magistraturii, dar înlăturarea considerentului legat de incidenţa
art. 5 alin. (2) din Legea nr. 554/20004 nu atrage o soluţie diferită, pentru
că judecătorul fondului a reţinut, în acelaşi timp, natura juridică procesual –
penală a încuviinţărilor, considerent pe care instanţa de control judiciar
îl consideră corect.
În egală
măsură, sentinţa nu este criticabilă pentru pretinsa admitere a două excepţii
de inadmisibilitate care se exclud una pe alta, aşa cum susţine recurentul –
reclamant. La termenul din 12 ianuarie 2011, aşa cum rezultă din încheierea de
amânare a pronunţării, curtea de apel a pus în discuţie, odată cu excepţia
invocată de pârât, şi incidenţa art. 5 alin. (2) din Legea nr. 554/2004,
dar aceasta nu este o excepţie diferită, ci un motiv suplimentar, invocat din
oficiu, pentru inadmisibilitatea acţiunii.
Având
în vedere toate considerentele expuse, Înalta Curte a respins recursul ca
nefondat.