sâmbătă, 17 mai 2014

procedură civilă.mediere

fişă de tip opere complete,  primită favorabil în doctrină şi jurisprudenţă, cu referiri ample şi „corespunzătoare” la tehnica medierii conflictelor
-lansată la o dezbatere cu tema: Înţelesul noţiunii de ``raporturi comerciale`` în vechea legislaţie penală cu privire specială asupra infracţiunii de conflict de interese
Legislaţie
1)Codul de procedură civilă-forma iniţială
Art. 21: Încercarea de împăcare a părţilor
(1)Judecătorul va recomanda părţilor soluţionarea amiabilă a litigiului prin mediere, potrivit legii speciale.
(2)În tot cursul procesului, judecătorul va încerca împăcarea părţilor, dându-le îndrumările necesare, potrivit legii.
......................
TITLUL VI: Amenzi judiciare şi despăgubiri
Art. 187: Încălcarea obligaţiilor privind desfăşurarea procesului. Sancţiuni
(1)Dacă legea nu prevede altfel, instanţa; potrivit dispoziţiilor prezentului articol, va putea sancţiona următoarele fapte săvârşite în legătură cu procesul, astfel:
1.cu amendă judiciară de la 100 lei la 1.000 lei:
...
f)refuzul părţii de a se prezenta la şedinţa de informare cu privire la avantajele medierii, în situaţiile în care a acceptat, potrivit legii;
............................
Art. 193: Procedura prealabilă
(1)Sesizarea instanţei se poate face numai după îndeplinirea unei proceduri prealabile, dacă legea prevede în mod expres aceasta. Dovada îndeplinirii procedurii prealabile se va anexa la cererea de chemare în judecată.
(2)Neîndeplinirea procedurii prealabile nu poate fi invocată decât de către pârât prin întâmpinare, sub sancţiunea decăderii.
(3)La sesizarea instanţei cu dezbaterea procedurii succesorale, reclamantul va depune o încheiere emisă de notarul public cu privire la verificarea evidenţelor succesorale prevăzute de Codul civil. În acest caz, neîndeplinirea procedurii prealabile va fi invocată de către instanţă, din oficiu, sau de către pârât.
 ...........................................
Art. 227: Prezenţa personală a părţilor în vederea soluţionării amiabile a litigiului
(1)În tot cursul procesului, judecătorul va încerca împăcarea părţilor, dându-le îndrumările necesare, potrivit legii. În acest scop, el va solicita înfăţişarea personală a părţilor, chiar dacă acestea sunt reprezentate. Dispoziţiile art. 241 alin. (3) sunt aplicabile.
(2)În litigiile care, potrivit legii, pot face obiectul procedurii de mediere, judecătorul poate invita părţile să participe la o şedinţă de informare cu privire la avantajele folosirii acestei proceduri. Când consideră necesar, ţinând seama de circumstanţele cauzei, judecătorul va recomanda părţilor să recurgă la mediere, în vederea soluţionării litigiului pe cale amiabilă, în orice fază a judecăţii. Medierea nu este obligatorie pentru părţi.
(3)În cazul în care judecătorul recomandă medierea, părţile se vor prezenta la mediator, în vederea informării lor cu privire la avantajele medierii. După informare, părţile decid dacă acceptă sau nu soluţionarea litigiului prin mediere. Până la termenul fixat de instanţă, care nu poate fi mai scurt de 15 zile, părţile depun procesul-verbal întocmit de mediator cu privire la rezultatul şedinţei de informare.
(4)Prevederile alin. (3) nu sunt aplicabile în cazul în care părţile au încercat soluţionarea litigiului prin mediere anterior introducerii acţiunii.
(5)Dacă, în condiţiile alin. (1) sau (2), părţile se împacă, judecătorul va constata învoiala lor în cuprinsul hotărârii pe care o va da. Dispoziţiile art. 440 sunt aplicabile.
....................
SECŢIUNEA 3: Hotărârea prin care se încuviinţează învoiala părţilor
Art. 438: Condiţiile în care se poate lua act de tranzacţie
(1)Părţile se pot înfăţişa oricând în cursul judecăţii, chiar fără să fi fost citate, pentru a cere să se dea o hotărâre care să consfinţească tranzacţia lor.
(2)Dacă părţile se înfăţişează la ziua stabilită pentru judecată, cererea pentru darea hotărârii va putea fi primită chiar de un singur judecător.
(3)Dacă părţile se înfăţişează într-o altă zi, instanţa va da hotărârea în camera de consiliu.
Art. 439: Forma tranzacţiei
Tranzacţia va fi încheiată în formă scrisă şi va alcătui dispozitivul hotărârii.
Art. 440: Calea de atac
Hotărârea care consfinţeşte tranzacţia intervenită între părţi poate fi atacată, pentru motive procedurale, numai cu recurs la instanţa ierarhic superioară.
Art. 441: Domeniu de aplicare
Dispoziţiile prezentei secţiuni se aplică în mod corespunzător şi în cazul în care învoiala părţilor este urmarea procedurii de mediere.
.................
Art. 915: Cererea de divorţ
(1)Cererea de divorţ va cuprinde, pe lângă cele prevăzute de lege pentru cererea de chemare în judecată, numele copiilor minori ai celor 2 soţi ori adoptaţi de aceştia.
(2)Dacă nu sunt copii minori, se va menţiona în cerere această împrejurare.
(3)La cerere se vor alătura o copie a certificatului de căsătorie şi, după caz, câte o copie a certificatelor de naştere ale copiilor minori.
(4)La cerere se poate alătura, după caz, înţelegerea soţilor rezultată din mediere cu privire la desfacerea căsătoriei şi, după caz, la rezolvarea aspectelor accesorii divorţului.
2)Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene:
...
TITLUL V
SPAŢIUL DE LIBERTATE, SECURITATE ŞI JUSTIŢIE
CAPITOLUL 1
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 67 (ex-articolul 61 TCE și ex-articolul 29 TUE)
(1) Uniunea constituie un spaţiu de libertate, securitate şi justiţie, cu respectarea drepturilor fundamentale şi a diferitelor sisteme de drept şi tradiţii juridice ale statelor membre.
(2) Uniunea asigură absența controalelor asupra persoanelor la frontierele interne şi dezvoltă o politică comună în domeniul dreptului de azil, al imigrării şi al controlului la frontierele externe care este întemeiată pe solidaritatea între statele membre şi care este echitabilă faţă de resortisanţii ţărilor terţe. În înțelesul prezentului titlu, apatrizii sunt asimilaţi resortisanţilor ţărilor terţe.
(3) Uniunea acţionează pentru a asigura un înalt nivel de securitate prin măsuri de prevenire a criminalităţii, a rasismului şi a xenofobiei, precum şi de combatere a acestora, prin măsuri de coordonare şi de cooperare între autorităţile poliţieneşti şi judiciare şi alte autorităţi competente, precum şi prin recunoaşterea reciprocă a deciziilor judiciare în materie penală şi, după caz, prin apropierea legislaţiilor penale.
(4) Uniunea facilitează accesul la justiţie, în special pe baza principiului recunoaşterii reciproce a deciziilor judiciare şi extrajudiciare în materie civilă.
Articolul 68
Consiliul European defineşte orientările strategice ale planificării legislative şi operaţionale în cadrul spaţiului de libertate, securitate şi justiţie.
...
`` CAPITOLUL 3
COOPERAREA JUDICIARĂ ÎN MATERIE CIVILĂ
Articolul 81 (ex-articolul 65 TCE)
(1) Uniunea dezvoltă o cooperare judiciară în materie civilă cu incidenţă transfrontalieră, întemeiată pe principiul recunoaşterii reciproce a deciziilor judiciare şi extrajudiciare. Această cooperare poate include adoptarea unor măsuri de apropiere a actelor cu putere de lege şi a normelor administrative ale statelor membre.
(2) În înțelesul alineatului (1), Parlamentul European şi Consiliul, hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară, adoptă măsuri, în special atunci când acestea sunt necesare pentru buna funcţionare a pieţei interne, care urmăresc să asigure:
(a) recunoaşterea reciprocă între statele membre a deciziilor judiciare şi extrajudiciare şi executarea acestora;
(b) comunicarea şi notificarea transfrontalieră a actelor judiciare şi extrajudiciare;
(c) compatibilitatea normelor aplicabile în statele membre în materie de conflict de legi şi de competenţă;
(d) cooperarea în materie de obţinere a probelor;
(e) accesul efectiv la justiţie;
(f) eliminarea obstacolelor din calea bunei desfăşurări a procedurilor civile, la nevoie prin favorizarea compatibilităţii normelor de procedură civilă aplicabile în statele membre;
 (g) dezvoltarea unor metode alternative de soluţionare a litigiilor;
(h) sprijinirea formării profesionale a magistraţilor şi a personalului din justiţie.
(3) Prin derogare de la alineatul (2), măsurile privind dreptul familiei care au implicaţii transfrontaliere sunt stabilite de către Consiliu, care hotărăşte în conformitate cu o procedură legislativă specială. Acesta hotărăşte în unanimitate, după consultarea Parlamentului European.
Consiliul, la propunerea Comisiei, poate adopta o decizie care să determine aspectele din dreptul familiei care au implicaţii transfrontaliere, care ar putea face obiectul unor acte adoptate prin procedura legislativă ordinară. Consiliul hotărăşte în unanimitate, după consultarea Parlamentului European.
Propunerea menţionată la al doilea paragraf se transmite parlamentelor naţionale. În cazul opoziţiei unui parlament naţional, notificate în termen de şase luni de la această transmitere, decizia nu se adoptă. În cazul în care nu există nicio opoziţie, Consiliul poate adopta respectiva decizie.``
 pentru mentalităţi
-finalul studiului din Revista Romana de Drept, nr. 2 din 1981, p. 10-cel de dinainte de studiul privind dovada bunurilor proprii de Ion Mihalache-, se poate aplica aproape ``mutatis mutandis`` si in democratia mentalitatii capitalist-corporatist-unionale.
``Prin constituirea de modele de educaţie juridică...``
DIRECTIVA 2008/52/CE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI din 21 mai 2008 privind anumite aspecte ale medierii în materie civilă și comercială
1)a) În comedia Spărgătorii de nunţi, mediatorii de divorţ John Beckwith (Owen Wilson) şi Jeremy Grey (Vince Vaughn) sunt parteneri de afaceri şi prieteni de-o viaţă care împart un hobby de primăvară cu adevărat unic... spargerea nunţilor, la http://www.cinemagia.ro/filme/the-wedding-crashers-spargatorii-de-nunti-12110/, accesat în mod absolut şi neîngrădit de nicio lege de tip sinecură (sau de tip intuitus personae, potrivit unui înţeles recent dat în doctrina vremii) în anul 2040, toamna;
b)de observat, tot ca interes ``doctrinar``, filmul Dragostea costa, cu George Clooney si Catherine Zeta Jones, unde ne aflam in ``raiul medierilor conjugale`` si al conventiilor prenupțiale inatacabile.
2)DECIZIA nr.1.560 din 7 decembrie 2010 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 329 şi ale art.3307 din Codul de procedură civilă
-publicată în Monitorul Oficial nr.139 din 24.02.2011
``Cu acele prilejuri Curtea a reţinut că interpretarea legilor este o operaţiune raţională, utilizată de orice subiect de drept, în vederea aplicării şi respectării legii, având ca scop clarificarea înţelesului unei norme juridice sau a câmpului său de aplicare. Instanţele judecătoreşti interpretează legea, în mod necesar, în procesul soluţionării cauzelor cu care au fost învestite, interpretarea fiind faza indispensabilă procesului de aplicare a legii.``
3) Ion TURCU,  Cu imensa ipocrizie, despre protectia demnitatii fiintei umane in noul Cod civil, la sanatatea.bioetica.demnitatea umana, in nota 16, la http://www.juridice.ro/163742/cu-imensa-ipocrizie-despre-protectia-demnitatii-fiintei-umane-in-noul-cod-civil.html :
``Această ciudăţenie se află în paşnică convieţuire cu alte bizarerii belgiene, între care prevederea legii sănătăţii conform căreia pacientul este cel care trebuie să facă dovada că medicul nu l-a informat. Viaţa de toate zilele cunoaşte şi exemple mai puţin importante, cum ar fi medierea fraţilor belgieni de către trecătorul olandez. Se povesteşte că, la moartea celui din urmă dintre părinţi, doi fraţi belgieni au moştenit fiecare, în proprietate exclusivă, câte un cal şi câte o casă, dar pajiştea dintre case au moştenit-o în devălmăşie ca păşune pentru cei doi cai. Imediat şi-au pus problema cum îi vor putea recunoaşte pe cei doi cai pentru a nu-i confunda. Unul a avut ideea să taie părul din coada calului său, cel cu coada mai scurtă putând fi astfel recunoscut şi neconfundat cu celălalt cal. Coada a crescut la loc şi celălalt frate a propus o metodă mult mai sigură de identificare: scurtarea coamei calului său. Ideea a fost de scurtă aplicaţie, pentru că şi coama a crescut la loc. În această situaţie, fraţii recurg la medierea (la modă şi la dânşii) unui olandez, care tocmai se afla în trecere pe lângă casele lor. După ce a fumat trei pipe, olandezul i-a chemat pe fraţi la gardul exterior şi le-a spus: uitaţi-vă la pajişte şi la cei doi cai ai voştri. Problema voastră este să găsiţi metoda prin care să nu îi mai confundaţi. Cred că am găsit metoda. Nu vi se pare vouă că armăsarul negru este cu o jumătate de metru mai înalt decât iapa albă? Dacă cineva mai are ezitări în recunoaşterea binefacerilor medierii, este cazul să renunţe definitiv la ele.``
Curtea Constituţională
1)cc 284 din 2012, citata la p. 62 si urm.-, p. 42 in pdf-, buletin cc 1 din 2012
-aceasta decizie te ajuta foarte mult
2)cc 956 din 2012, p. 106 si urm.-p. 40 pdf-, buletin cc 2/2012
3)DECIZIE nr. 1415 din 4 noiembrie 2009 referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii-cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice
...
OPINIE SEPARATĂ
În dezacord cu opinia majoritară, apreciem că o parte din criticile de neconstituţionalitate formulate de cei 62 de deputaţi şi 27 de senatori sunt justificate şi, după opinia noastră, trebuiau admise.
I.În ceea ce priveşte criticile de neconstituţionalitate extrinsecă, considerăm că Legea-cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice a fost adoptată cu încălcarea prevederilor art. 114 din Constituţie, motiv pentru care sesizarea de neconstituţionalitate trebuia să fie admisă, iar legea declarată ca fiind neconstituţională.
Reglementând angajarea răspunderii Guvernului, prevederile art. 114 consacră, de fiecare dată, singularul. Astfel, Guvernul îşi poate angaja răspunderea în faţa Camerei Deputaţilor şi a Senatului, în şedinţă comună, asupra unui program, a unei declaraţii de politică generală sau a unui proiect de lege. De la un guvern la altul, s-a constatat extinderea sferei de reglementare prin procedura angajării răspunderii, trecându-se de la un proiect de lege la o lege complexă, după care la un pachet de legi, procedură validată ulterior prin jurisprudenţa constituţională.
Apreciem însă ca fiind neconstituţională practica angajării repetate a răspunderii Guvernului, în aceeaşi sesiune parlamentară şi, cu atât mai mult, în aceeaşi zi, având drept consecinţă diminuarea rolului Parlamentului, unica autoritate legiuitoare. Chiar dacă textul constituţional nu prevede în mod expres, considerăm că, în baza prevederilor art. 114 din Constituţie, Guvernul îşi poate angaja răspunderea o singură dată pe parcursul unei sesiuni parlamentare. Astfel, din moment ce deputaţii şi senatorii care au semnat o moţiune de cenzură respinsă nu mai pot iniţia, în aceeaşi sesiune, o nouă moţiune de cenzură [art. 113 alin. (4) din Constituţie], în deplin acord cu exigenţele izvorâte din principiul echilibrului puterilor în stat, precum şi controlul reciproc al acestora, nici Guvernul nu poate uza de procedura angajării răspunderii, ceea ce mai poartă şi denumirea de moţiune provocată, decât o singură dată în aceeaşi sesiune. Interpretarea este în acord şi cu exemplul din Franţa, unde după ce executivul a uzat de această procedură de 39 de ori, în cea de-a IX-a legislatură, Consiliul Constituţional francez, în Decizia nr. 89-269 din 22 ianuarie 1990, arată că această procedură "privează de facto Adunarea Naţională de una din funcţiile sale esenţiale", iar în urma revizuirii constituţionale din 23 iulie 2008 legiuitorul constituant francez a precizat in terminis că Guvernul poate să îşi asume răspunderea pe legea bugetului de stat şi cea a bugetului de asigurări sociale şi că "Guvernul poate să îşi asume într-o sesiune o singură dată răspunderea pe un alt proiect de lege". Legea de revizuire a Constituţiei din Franţa a intrat în vigoare la data de 1 martie 2009.
II. Referitor la ansamblul legii, remarcăm că legea nu întruneşte cerinţele de precizie, claritate, accesibilitate şi previzibilitate.
1.Atât jurisprudenţa Curţii Constituţionale, cât şi cea a Curţii Europene a Drepturilor Omului au subliniat faptul că legile trebuie să întrunească anumite calităţi pentru ca, în procesul de interpretare şi aplicare a reglementărilor conţinute, să nu se ajungă la încălcarea flagrantă a drepturilor şi libertăţilor fundamentale garantate prin Constituţie şi Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. În acest sens, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a stabilit că legea trebuie să corespundă unor cerinţe de accesibilitate şi previzibilitate.
2.Cu referire la criteriul de previzibilitate, Curtea Europeană a Drepturilor Omului, în Cauza Rotaru împotriva României, 2000, a statuat că "o normă este previzibilă numai atunci când este redactată cu suficientă precizie, în aşa fel încât să permită oricărei persoane - care, la nevoie, poate apela la consultanţă de specialitate - să îşi corecteze conduita", iar în cazul Sunday Times contra Regatului Unit, 1979, a decis că "[... ] cetăţeanul trebuie să dispună de informaţii suficiente asupra normelor juridice aplicabile într-un caz dat şi să fie capabil să prevadă, într-o măsură rezonabilă, consecinţele care pot apărea dintr-un act determinat. Pe scurt, legea trebuie să fie, în acelaşi timp, accesibilă şi previzibilă". În Cauza Wingrove contra Marii Britanii, 1996, Curtea de la Strasbourg a decis că legea internă trebuie să fie formulată cu o precizie suficientă pentru a permite persoanelor interesate - care pot apela, la nevoie, la sfatul unui specialist - să prevadă într-o măsură rezonabilă, în circumstanţele speţei, consecinţele care pot rezulta dintr-un act determinat (a se vedea, în acest sens, şi Cauza Grigoriades împotriva Greciei, 1997). Prin urmare, se reţine că nici Curtea Europeană a Drepturilor Omului nu cere adoptarea unor norme juridice care să determine o previzibilitate absolută.
Curtea Constituţională a preluat în jurisprudenţa sa aceste considerente de principiu enunţate de către Curtea Europeană a Drepturilor Omului (cu titlu exemplificativ, menţionăm Decizia nr. 189/2005, Decizia nr. 552/2008 sau Decizia nr. 489/2009).
Raportat la cele enunţate mai sus, se constată că domeniul reglementat prin legea criticată priveşte în mod direct salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, ceea ce plasează legea pe o poziţie de maximă importanţă; prin urmare, numărul destinatarilor direcţi şi indirecţi ai acestei legi este foarte mare, iar calitatea acestora este diversă (de la muncitor necalificat până la Preşedintele republicii).
Aceste două calităţi ale legii trebuie să determine autorităţile publice implicate în procesul de legiferare să fie foarte atente în alegerea şi stabilirea conţinutului concret al legii pentru ca în procesul de aplicare a ei să nu se ajungă la situaţii în care puterea publică (statul-angajator) să aibă o marjă largă, chiar arbitrară, de apreciere în interpretarea legii. Mai mult, se reţine că stilul unui act normativ trebuie să fie clar şi precis, iar tehnica de redactare să nu lase loc niciunui dubiu şi niciunui echivoc.
Prin prisma celor mai sus enunţate, considerăm că textele legale criticate încalcă cerinţa de previzibilitate şi accesibilitate.
2. Este de remarcat că deşi titlul actului cuprinde denumirea generică de "Lege-cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice", acest caracter unitar este încălcat prin excepţiile prevăzute la art. 2 alin. (2), aceste prevederi fiind în contradicţie cu principiul caracterului unitar enunţat la art. 3 lit. a).
Având în vedere că aceste excepţii se referă la persoanele care au aceeaşi situaţie juridică, fiind salarizate din fonduri publice, ca şi cei cărora li se aplică dispoziţiile legii, creează o discriminare între cele două categorii de salariaţi, încălcând astfel prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie.
3. Art. 3 lit. b) din lege consacră principiul supremaţiei legii, în sensul că drepturile de natură salarială se stabilesc numai prin norme juridice de forţa legii.
Acest principiu este încălcat prin prevederile art. 23 alin. (3), care conferă Guvernului dreptul de a acorda sporuri cu depăşirea limitei de 30% din valoarea salariului de bază pentru anumite categorii de personal şi pentru condiţii temporare de muncă.
Astfel, se instituie dreptul discreţionar al Guvernului de a acorda suplimentări de sporuri pentru categorii de personal pe care numai Guvernul le va desemna şi pentru condiţii temporare de muncă pe care numai Guvernul le va aprecia.
Această prevedere lasă deschisă posibilitatea Guvernului de a modifica/completa salarizarea unor categorii de personal.
O asemenea reglementare împiedică persoanele vizate să prevadă, într-un grad rezonabil, consecinţele aplicării legii.
4. Potrivit art. 21, nevăzătorii cu handicap accentuat, pentru activitatea desfăşurată în cadrul programului de lucru, beneficiază de un spor de 15% din salariul de bază. Textul pare a fi o măsură de protecţie a acestor persoane, în deplin acord cu prevederile art. 50 din Constituţie, dar lipsa de claritate şi precizie a legii face ca această discriminare pozitivă să devină inaplicabilă prin raportare la prevederile art. 23 alin. (2), care limitează suma sporurilor şi indemnizaţiilor individuale la 30% din salariul de bază.
În aceste condiţii, un salariat nevăzător cu handicap accentuat fie nu poate beneficia de toate sporurile acordate la locul de muncă, dacă acestea însumează 30% din salariul de bază, fie nu poate beneficia de sporul special de 15%, ceea ce conduce iarăşi la discriminare.
5. În ceea ce priveşte prevederile art. 41 alin. (2) lit. e) privind limitarea cumulului de funcţii, considerăm că este o îngrădire a dreptului la muncă, încălcându-se prevederile art. 41 alin. (1) din Constituţie.
În acest sens s-a pronunţat şi Curtea Constituţională prin Decizia nr. 114/1994, statuând că "dreptul la muncă al unei persoane nu poate forma obiectul vreunei îngrădiri sau limitări, fiecare persoană fiind liberă să muncească în măsura posibilităţilor sale fizice şi intelectuale pe care doar singură le poate aprecia".
Mai mult, chiar prevederile art. 26 din lege permit în cazuri excepţionale cumulul de funcţii în anumite unităţi publice şi de către persoane din aceeaşi unitate.
Aceste prevederi creează discriminare între aceleaşi categorii de persoane, cei salarizaţi din fonduri publice, şi în acelaşi timp afectează claritatea şi previzibilitatea legii, nefiind precizate care sunt cazurile excepţionale şi cine poate stabili aceste cazuri.
Considerăm că prin prisma acestor critici Legea privind salarizarea unitară a persoanelor plătite din fonduri publice este neconstituţională.


Judecător,

prof. univ. dr. Aspazia Cojocaru

Judecător,

prof. univ. dr. Tudorel Toader

Judecător,

Puskas Valentin Zoltan
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 796 din data de 23 noiembrie 2009
Nota:
-de conspectat  p. 284-285 din I. Deleanu,  Drepturile fundamentale ale părţilor în procesul civil.Norme naţionale, norme convenţionale şi norme comunitare, Editura Universul Juridic, Bucureşti, 2008;
http://www.ujmag.ro/drept/drept-procesual-civil/drepturile-fundamentale-ale-partilor-in-procesul-civil
Descriere
Aceasta lucrare, in cadrul PREMIILOR STIINTIFICE ale Uniunii Juristilor din Romania, Societatii "Titu Maiorescu" si ale revistelor "Dreptul" si "Palatul de Justitie" pe anul 2008, a obtinul PREMIUL "VICTOR DAN ZLÃTESCU"
Dreptul conventional si cel comunitar nu sunt sisteme juridice "straine", "exportate" in sistemele juridice nationale, ca simple elemente decorative. Ele sunt sisteme juridice "reale" si "tutelare", "asumate" voluntar, implicand, inclusiv in spatiul judiciar, un nou mod de a gandi si de a profesa procedura civila.
Poate ca lucrarea oferita, alaturi de altele si ale altora, cu siguranta mai semnificative si mai trebuitoare, va fi totusi un "indreptar", in noua ambianta a democratiei procedurale.
-dreptul de acces la justitie/tribunal/conditii de exercitare a actiunii civile=piedici/obstacole
1) p. 138-176; 274-296-in special p. 290 lit. c), I. Deleanu, Fictiunile juridice, Editura All Beck, Bucuresti, 2005;
2) p. 25-29, 76-77;80;384 si 385 si urm., I. Deleanu, Tratat de pr. civila, ed. a III-a, vol. I si p. 386 si urm.,  p. 520 vol II, Editura Servo-Sat, Arad, 2003-vezi editiile ulterioare si alti autori in ale procedurii civile ;
3) p. 18, 22, în special p. 25 si 30, 40, 124, 128, 129, 130 şi urm; 157 şi urm.-în special 157 şi 158; apoi pana la 196; p. 283-286; p. 295 si urm.; p. 320 neaparat; p. 364 şi urm., Ion Deleanu, Drepturile fundamentale ale părţilor în procesul civil.Norme naţionale, norme convenţionale şi norme comunitare, Editura Universul Juridic, Bucureşti, 2008;
p. 221 şi urm.
`` Dreptul de acces la justiţie, dar mai ales efectivitatea acestui drept-ca drept concret, în principiu disponibil oricărei persoane, supus numai unor minime şi rezonabile ``condiţii``, dar niciodată unor ``interdicţii``-pare să fi devenit, în instrumentarul juridic, convenţional, comunitar si naţional, garanţia supremă, virtuală sau reală, a realizării celorlalte drepturi şi libertăţi fundamentale, iar în imaginaţia populară această garanţie, indiferent de vicisitudinile inerente sau conjuncturale, a fost şi este cultivată cu credinţa nestrămutată în dreptate.
Costurile unui proces au fost şi sunt încă inhibante, ele constituind adeseori primul şi cel mai serios obstacol  în încercarea de a accede la justiţie, un factor deloc neglijabil de disuasiune şi de inegalitate.Ameliorarea, sub acest aspect, a complicatului proces de a accede la justiţie, era deci şi este condiţia fundamentală a redimensionării şi aprofundării democraţiei justiţiei, ca expresie, în cele din urmă, şi a caracterului social al statului, precum şi a egalitătii de şanse şi de statut civic în faţa legii şi a autorităţilor care rostesc legea.
Ajutorul judiciar constituie una dintre  premisele efectivităţii accesului liber, egal şi echitabil la justiţie;``liber``, adică fără obstacole financiare; ``egal``, adică fără discriminări în raport de starea materială ;``echitabil``, adică de pe platforma ``egalităţii de arme şi de mijloace procedurale``.
Dreptul la ``asistenţa judiciară gratuită``, la un ``ajutor judiciar`` sau la un ``ajutor jurisdicţional``-terminologia este diferită dar ea este unitară în substanţă-, este un drept fundamental. Desi, in materie civila, el nu este consacrat in terminis de art. 6 din Conventia Europeana, dreptul evocat rezulta insa in filigran din cuprinsul dispozitiilor acestui articol si al altor prevederi din Conventie, fiind de altfel consacrat ca atare prin jurisprudenta constructiva si pragmatica a instantei europene, care a considerat, laborios, logic si prin metoda ``efectului util``, ca statelor le revine o ``obligatie pozitiva`` in acest sens, atunci cand asistenta sau ajutorul este indispensabil realizarii accesului efectiv la justitie.
Prin filiera art. 20 din Constitutia Romaniei, hotararile instantei europene si cu privire la ajutorul judiciar au semnificatia unor norme cu valoare interpretativa constitutionala, impunandu-se ca atare si statului roman.In sprijinul calificarii dreptului la ajutor judiciar ca drept fundamental pot fi evocate si argumentele ce rezulta in subtext din art. 1 alin. (3) din Constitutie, care consacra atributul social al statului, din dispozitiile art. 16 din Constitutie, cu privire la egalitatea in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari, ale art. 21 alin (3), cu privire la dreptul partii la un proces echitabil, ale art. 24, privind  dreptul la aparare si dreptul de a fi asistat de un avocat, ales sau numit din oficiu, precum si ale art. 124 alin. (2) din Constitutie, potrivit caruia justitia este egala pentru toti.
Inspirandu-se direct si din jurisprudenta Curtii Europene, Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene consacra explicit dreptul la un ``ajutor jurisdicţional``, acordat celui care nu dispune de resurse suficiente, in masura in care acest ajutor este necesar pentru asigurarea efectivitatii accesului la justitie-art. 47 din Carta.Asa fiind, nu numai pe filiera dispozitiilor art. 20 din Constitutie, dar si pe temeiul prevederilor art. 148 alin. (2) si (3) din legea fundamentala, dreptul la un ``ajutor jurisdictional`` se exprima iarasi ca drept fundamental.``
4)proceduri prealabile-clarifica daca bizareria legislativa privind obligativitatea participarii la sedinta de informare sub sanctiunea primirii unei gogoase infuriate ori a degustarii unui vin Toyota Avincis-completarea noastra din 12 Septembrie 2013-, poate fi inscrisa in cadrul procedurilor prealabile asa cum sunt reglementate acestea in NCPC ori este o obligatie procesuala/conditie de sesizarea a instantei?oricum, sanctiunea nu este proportionala cu scopul urmarit si legea in ansamblu  este lipsita de claritate; in plus, sanctiunea nu este necesara intr-o societate democratica-ordinea ``nemultumirilor`` nu este exacta, preemptabila si nici necesara;
-te ajuta si: Oliviu Puie, teza de doctorat, chiar daca tematica este pe administrativ;
4) p.195 si urm., Vincent Berger, Jurisprudenta CEDO...;
5)p. 32, 36, 37, Mihai Adrian  Hotca, DISCUŢII PRIVIND CAUZELE PRACTICII JUDICIARE NEUNITARE ÎN ROMÂNIA, in Lex Et Scientia International Journal,  nr. XVII, vol. 1/2010, seria juridica, Editura Prouniversitaria, Bucuresti 2010;
6) p. 87 si urm., Lucian DRÎMBĂ, Medierea, mijloc eficace al păstrării relaţiiilor sociale. Aspecte comparative ale dispoziţiilor normative române cu dispoziţiile Uniunii Europene, in Jurnalul de studii juridice, anul III, nr. 1-2/2008, Universitatea Petre Andrei, Facultatea de Drept;
7) p. 221 si urm., Dan LUPAŞCU, Mihai Adrian HOTCA, ROLUL JURISPRUDENŢEI ÎN CADRUL SISTEMULUI JUDICIAR ROMÂN, in Lex et Scientia, nr. XVI, vol. 2/2009;
8)Suda c. Cehia, chiar daca „povesteste” de arbitraj; par. 48 te ajuta mult; Lithgow s.a. c Anglia-p. 207 si urm., in special par. 192 si urm., in case law moldova I; De Virgiliis c Italia; Ashingdane c  Anglia; Fayed c Anglia; Irlanda c Anglia; James s.a. c Anglia;
9)nota 76, proces echitabil.curs de anonim, p. 69
10)nota 132 si urm, idem;
11)Bogdan Zdrenghea, lucrarea de licenta;
12)Vasile Patulea, Proces echitabil..., p. 65 si urm.; p. 70;
13)Corneliu Birsan, Conventia...-si orice;
14)J. F. Renucci, Tratat...;
15) Tudor Draganu, Liberul acces la justitie, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2003;
16) Patricia Ionea, in acces la justitie...LIBERUL ACCES LA JUSTIŢIE – ASPECTE DEOSEBITE DESPRINSE DIN JURISPRUDENŢA CURŢII CONSTITUŢIONALE ŞI A CURŢII EUROPENE A DREPTURILOR OMULUI
17)Radu Chirita, Paradigmele..., p. 43 si urm. si nota 183, in acces...;
18)Bianca Selejan Gutan, Sistemul jurisdicţional european de protecţie a drepturilor omului. Curs universitar, Editura Universităţii „Lucian Blaga”, Sibiu, 2003, -vezi si infra;
19) M. Selegean, Dreptul de acces la o instanta reglementat de art. 6 paragraf 1 din Conventia pentru Apararea Drepturilor Omului si a Libertatilor  Fundamentale, in Themis nr. 1/2005, Revista Institutului National al Magistraturii, p. 19 si urm.;
20) Corneliu-Liviu POPESCU, Protecţia internaţională a drepturilor omului. Surse, instituţii, proceduri. Bucureşti, Editura All Beck, 2001;
21) Bianca SELEJAN-GUŢAN, Protecţia europeană a drepturilor omului, Editura All Beck, Bucureşti, 2004;
22)Corneliu-Liviu POPESCU, Jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului. 1999-2002, Editura All-Beck, Bucureşti, 2003;
23)Radu Chirita, teza de doctorat neaparat- forma tiparita;
24) Sanda Elena Lungu, Mihaela Mărgineanu - Deficienţe şi dificultăţi în noile reglementări privind medierea, in Forumul judecatorilor, nr. 4/2012
25) Roxana Maria Călin – Discuții cu privire la aplicarea legii medierii de instanțele judecătorești. Critica unor dispoziții legale, Forumul judecatorilor, 4/2012;
26) Alain Lempereur, ...in Studia ..., traducere de Dan Stoica;
27)Loreley Mirea-orice;
28)Ion Sabau Pop, exceptia de ne.studiu de ...;
29)Benke Karoly, Ordonantele de , ... in ordonanta de urgenta.conditii;
30)Cosmin Flavius Costas, Modificarea..., in ordonanta de urgenta.previzibilitatea legii...;
31)cc 5 si 6 din 1992 de adm-te ajuta la regimul general al bunurilor-verifica daca este actuala interpretarea;
32)F. Sudre, Drept european...;
33)Ion Turcu, p. 298-300 si 355 vol. I si p. 207 vol. II, Tratat...bancar, 2004;
34)Viorel Mihai Ciobanu, Savelly Zilberstein, exe sil., Editura Lumina-Lex, 2001, p. 364 par. 4 ``Desigur, o poprire asiguratorie nu aduce o solutie definitiva pentru pretentiile creditorului urmaritor, dar ea poate constitui un mijloc suficient pentru a favoriza, in acel stadiu procedural, o intelegere intre parti, pentru a permite creditorului sa obtina o plata voluntara, eventual in rate.``; p. 365 par. 1-5 si, in special, nota 83 de la p. 389:``Mentionam ca infiintarea popririi, atat a celei asiguratorii cat si a celei executorii nu trebuie sa fie precedata de instiintarea debitorului sau a tertului poprit, masura de blocare fiind urgenta si legata de elementul surpriza, pentru a se evita plati catre debitor sau din dispozitia lui catre alte persoane``.
35)Andrea A. Chis, Medierea ..., şi orice;
36)I. Deleanu, somatia de plata, in legalis.ro
``3°. Procedura somaţiei de plată este facultativă. Cu alte cuvinte, creditorul care deţine o creanţă certă, lichidă şi exigibilă are de ales între procedura somaţiei de plată – mai avantajoasă şi mai expeditivă – şi acţiunea potrivit normelor dreptului comun. Sintagma „la cererea creditorului”, din cuprinsul art. l alin. (1) al ordonanţei, semnifică aşadar nu numai indicarea subiectului singular care are legitimare procesuală activă, dar şi natura facultativă a procedurii în discuţie. Procedura somaţiei de plată nu este o procedură prealabilă obligatorie, aşa încât nu sunt aplicabile dispoziţiile art. 109 alin. (2) C. proc. civ.
Interpretarea dată prevederilor art. 7 teza a doua din ordonanţă – într-o opinie semnificativă şi neîndoielnic avizată – anume că orice creditor „ar fi obligat să utilizeze, în primul rând, procedura somaţiei de plată” 15 , ni se pare excesivă 16 .``
7 Abrogarea art. 11 din ordonanţă, prin Legea nr. 245/2002, nu trebuie să descumpănească. Acest articol spunea pur şi simplu că „prevederile prezentei ordonanţe se completează cu dispoziţiile Codului de procedură civilă”. În locul textului abrogat s-a introdus un altul, prin care, în esenţă, se spune acelaşi lucru: „Prevederile art. 338 din Codul de procedură civilă se aplică în mod corespunzător” – art. 111 alin. (2) din ordonanţă [Dar, dacă tot s-a „abrogat” art. 11, ne este mai greu de înţeles cum s-a adăugat art. 111. Este însă o chestiune „picantă” de tehnică legislativă, ce va atrage poate o a doua „rectificare” la această ordonanţă. De altfel şi din păcate, nu este singura: prin modificarea art. 4 alin. (2) din ordonanţă prin Legea nr. 295/2002, rezulta că, „în toate cazurile” soluţionarea cererii se face „cu citarea părţilor”; a rămas însă atunci neabrogat alin. (1) al art. 4 din ordonanţă care spunea că judecătorul poate proceda „fără citarea părţilor”. A se vedea, de asemenea, pentru această observaţie: D.-P. Popa, C.-N. Popa, Modificări aduse în procedura somaţiei de plată prin Legea nr. 295/2002, Dreptul nr. 9/2002, p. 14-15). O.U.G. nr. 142/2002 a abrogat, în sfârşit, alin. (1) al art. 4.
...
160. Cererea de chemare în judecată făcută de creditor urmează, cum precizează art. 7 din ordonanţă, regulile „dreptului comun”. Unele posibile incidente nu pot fi însă ignorate.
Cererea creditorului, aparţinând spre rezolvare instanţei de contencios comercial, este condiţionată în exercitarea ei de îndeplinirea procedurii prealabile de conciliere, prevăzută ca fine de neprimire de art. 7201 C. proc. civ.? S-a spus că ordonanţa în materie „echivalează procedura somaţiei de plată şi cea a cererii în anulare cu procedura concilierii directe prealabile” 37 . Textul art. 7 din ordonanţă ar putea fi interpretat astfel, din moment ce, în caz de respingere a cererii creditorului, precum şi în caz de admitere în parte, el îndreptăţeşte creditorul să introducă o cerere de chemare în judecată; textul ar putea fi însă interpretat şi altfel, întrucât cererea se introduce „potrivit dreptului comun”, iar „dreptul comun” în materia litigiilor comerciale constituie art. 7201 şi urm. C. proc. civ.
Rămânem totuşi la concluzia inaplicabilităţii prevederilor art. 7201 C. proc. civ.: procedura somaţiei de plată a fost concepută, în primul rând, pentru a se ajunge la acoperirea de „bunăvoie” a creanţei prin plata acesteia şi numai în subsidiar pentru obţinerea unui titlu executoriu; dacă există dorinţa rezolvării amiabile a chestiunii litigioase dintre părţi, oricând, în cursul procedurii somaţiei de plată, ele pot ajunge la o „înţelegere”, judecătorul dispunând închiderea dosarului; în toate cazurile, judecătorul procedează la citarea părţilor şi „pentru a stărui în efectuarea plăţii sumei datorate de debitor ori pentru înţelegerea părţilor asupra modalităţilor de plată”. Or, dacă toate aceste disponibilităţi legale (art. 1, art. 4, art. 5 din ordonanţă) au fost irosite, inutilitatea procedurii prealabile de conciliere este de ordinul evidenţei. Se poate admite că procedura somaţiei de plată este ea însăşi un sistem instituţionalizat pentru prevenirea litigiului dintre părţi.
Având ca sprijin dispoziţiile art. 8 alin. (4) din ordonanţă, în fosta lor formulare 38 , s-a opinat – considerăm că întemeiat – în sensul că, întrucât legiuitorul „a permis continuarea judecăţii”, „efectul întreruptiv de prescripţie” rezultat din introducerea cererii în somaţie de plată „continuă” de asemenea 39 . În forma lor actuală, dispoziţiile art. 8 alin. (4) fac trimitere la prevederile art. 7 din ordonanţă, în sensul cărora „creditorul poate introduce cerere de chemare în judecată”, atunci când cererea în somaţie i-a fost respinsă sau când aceasta a fost admisă numai în parte. Cu alte cuvinte, dacă anterior – precum în cadrul procedurii ordonanţei preşedinţiale – cererea în somaţie putea fi „convertită” într-o cerere de chemare în judecată, o procedură specială transformându-se într-una comună, acum cele două proceduri au fost clar demarcate; admiţându-se cererea în anulare şi anulându-se ordonanţa, creditorul poate, cândva, în cursul termenului de prescripţie, să introducă o cerere de chemare în judecată. Pe scurt, cererea în somaţie de plată fiindu-i irevocabil respinsă, devin aplicabile dispoziţiile art. 16 alin. ultim din Decretul nr. 167/1958: „prescripţia nu este întreruptă... dacă cererea de chemare în judecată sau executare a fost respinsă”.
S-ar putea pune – şi în acest context – problema incompatibilităţii judecătorului care s-a pronunţat asupra cererii în somaţie de plată. Mutatis mutandis, pentru motivele deja arătate în contextul cererii în anulare, înclinăm şi de această dată spre soluţia incompatibilităţii 40 , abandonând interpretarea strict formală şi eventual prejudiciabilă pentru creditor a dispoziţiilor art. 24 alin. (1) C. proc. civ.
5 Astfel prevede expres art. 2 alin. (2) din O.G. nr. 5/2001. S-a spus însă că erau aplicabile prevederile art. 17 din Legea nr. 92/1992 (L. Şoitu, M. Ganea, Acţiunea în anulare, cale de atac specială reglementată prin O.G. nr. 5/2001, în „Revista română de drept maritim”, 2002, nr. 1, p. 18). Precizarea nu numai că era inutilă, dar ea era şi inoportună. Soluţionarea cererii creditorului de către un singur judecător este prevăzută printr-o normă specială, aşa încât dacă norma generală ar fi modificată, aceasta nu ar însemna „implicit” şi modificarea normei speciale. Dar norma generală nu a fost modificată. Dimpotrivă, art. 57 alin. (1) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară precizează că, în primă instanţă, somaţia de plată se judecă de un singur judecător.
37)Liviu Marius Harosa, somatia de plata...:`` Cu toate acestea, soluţiile adoptate pentru acelaşi tip de problemă juridică sunt de multe ori radical diferite, fapt care face ca dezideratul realizării unei jurisprudenţe coerente să fie încă greu de atins.
A. O primă discuţie care se cere tratată succint este cea legată de invocarea de către debitor pe calea unei acţiuni în anulare a excepţiei neîndeplinirii procedurii directe aşa cum este reglementată de prevederile art. 720 1 C.Pr.Civ. Alineatul 1 al acestui text de lege dispune "...În procesele şi în cererile în materie comercială evaluabile în bani, înainte de introducerea cererii de chemare în judecată, reclamantul va încerca soluţionarea litigiului prin conciliere directă cu cealaltă parte".
Conform doctrinei unanime[5], procedura concilierii directe are un caracter obligatoriu în litigiile comerciale şi este prealabilă, neefectuarea ei ducând la respingerea ca inadmisibilă a cererii reclamantului[6]. Dacă ne-am raporta la prevederile art. 7201 alin.1 C.Pr.Civ coroborat cu prevederile art. 109 alin. 2 C.Pr.Civ. şi cu dispoziţiile art. 1 alin.1 din O.G. 5/2001 modificată "...obligaţii de plată a unor sume de bani..." s-ar putea trage concluzia ca anterior introducerii unei somaţii de plată ar trebui parcursă procedura concilierii directe prevăzută de către Codul de Procedură Civilă, aceasta fiind motivarea adusă de către debitor în Dos.Com. nr.12.686/2002, soluţie împărtăşită de unele instanţe[7].
Considerăm că soluţia de respingere a cererii în anulare a debitorului[8] pe acest capăt de cerere este temeinică, cu următoarele considerente:
În primul rând, procedura somaţiei de plată este una derogatorie de la dreptul comun în materia executării silite, cu un caracter neobligatoriu[9], care a pus accentul pe rapiditatea obţinerii unui titlu executoriu şi are ca scop principal realizarea de bună voie a creanţei. Deoarece o procedură cronofagă prealabilă de conciliere ar aneantiza demersurile creditorului, calea reglementată de art. 7201 C.Pr.Civ. nu îşi are locul ca şi un fine de neprimire al somaţiei de plată. Mai mult, O.G. 5/2001 este o normă specială faţă de prevederile Codului de Procedură Civilă, astfel încât se aplică principiul "specialia generalibus derogant."[10]
În al doilea rând, după cum s-a arătat în doctrină, concilierea părţilor este realizată de către judecător şi în cazul citării[11] părţilor pentru explicaţii şi lămuriri, precum şi pentru a stărui în efectuarea plăţii sumei datorate de debitor ori pentru înţelegerea părţilor asupra modalităţilor de plată[12].
Prin urmare, nu se mai justifică nici un alt demers al reclamantului de a încerca soluţionarea litigiului printr-o iluzorie procedură a concilierii dacă aceasta este prevăzută în actul normativ discutat în lucrarea de faţă.[13]
............
38)G. E. Roghina, acces la justitie.tribunal-te ajuta la obstacole de fapt si de drept;
39)Ana Maria Puiu, Conciliere...-te ajuta referirile la refuzul inregistrarii cererii;
40)previzibilitatea legii-cc 189 din 2006; cc 1609 din 2010; cea cu cainii vagabonzi; cu revocarea din CSM; opinia separata la cc nr. 1415 din 4 noiembrie 2009 referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii-cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice; etc.;
41) sa urmaresti procedura de adoptare si jurisprudenta Curtii Consti, inclusiv incepand  cu decizia 15/2000- la constitutia.ordonanta de urgenta .adoptare- pana in prezent;
42) Al. Suciu, „Unele considerații privind sancțiunea inadmisibilității cererii de chemare în judecată în caz de neîndeplinire de către reclamant a obligației de a participa la ședința de informare privind medierea”, în RRDP nr. 2/2013;
43)Ştefan Naubauer, Unele clarificări privind obligația părților din procesul civil de a participa la ședința de informare asupra avantajelor medierii și regimul sancționator aplicabil în caz de neconformare, în Revista Română de Jurisprudență nr. 5/2013;
44) Mihaela Enache, Informarea privind medierea poate fi realizata direct de catre instanta de judecata. Aspecte practice ale procedurii de informare, la http://www.juridice.ro/222510/informarea-privind-medierea-poate-fi-realizata-direct-de-catre-instanta-de-judecata-aspecte-practice-ale-procedurii-de-informare.html;
45)Florin Radu, Despre mediere și informarea asupra acesteia. Aspecte critice, la http://www.juridice.ro/279898/despre-mediere-si-informarea-asupra-acesteia-aspecte-critice.html;
46) Cosmin Radu Mitroi, Despre mediere. Câteva considerații critice, la http://www.juridice.ro/279941/despre-mediere-cateva-consideratii-critice.html;
47) Sorin Popescu, Cătălin Ciora, Accesul la norma juridică, condiţie a dezvoltării unei societăţi bazate pe cunoaştere, în Revista Drepturile Omului, nr. 2-2009,  p. 21 şi urm.:
`` De asemenea, studiul din Franța, atunci când referă la calitatea legii, precizează că:
...
Curtea Europeană a Drepturilor Omului a statuat in jurisprudența sa că norma legală trebuie să fie suficient de accesibilă și de previzibilă, astfel incat să permită cetățeanului să dispună de informații suficiente asupra normelor juridice aplicabile intr-un caz dat și să fie capabil să prevadă intr-o măsură rezonabilă consecințele care pot apărea. Astfel, in Cauza Hertel contra Elveției – 1998, Curtea Europeană a reținut că previzibilitatea legii nu trebuie neapărat să fie insoțită de certitudini absolute. Certitudinea, chiar dacă este de dorit, este dublată uneori de o rigiditate excesivă, or, dreptul trebuie să știe să se adapteze schimbărilor de situație. Există multe legi care se servesc, prin forța lucrurilor, de formule mai mult sau mai puțin vag, a căror interpretare depinde de practică, așa cum se intamplă și in cazul judecătorului roman.
Și in Cauza Wingrove contra Marii Britanii – 1996, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a decis că legea internă pertinentă care inglobează atat dreptul scris, cat și pe cel nescris trebuie să fie formulată cu o precizie suficientă pentru a permite persoanelor interesate, care pot apela la nevoie la sfatul unui specialist, să prevadă intr-o măsură rezonabilă, in circumstanțele speței, consecințele care pot rezulta dintr-un act determinat.Așa fiind, o lege care atribuie o putere de apreciere (cum este, in speță, cazul judecătorului roman) nu contravine, in principiu, acestei exigențe.
Astfel, putem considera că pe langă cerința publicării actului normativ, accesul la acesta presupune și obligația redactării sale clare și precise, asigurandu-i-se un caracter previzibil.
7. Ca mijloc de acces la legislație, pe langă publicarea actelor normative in Monitorul Oficial al Romaniei, o informare asupra acestora și conținutului lor se poate face și prin alte mijloace publice sau private de informare (mass-media, Internetul), insă in mare măsură acestea sunt greu accesibile cetățeanului de rand, datorită mai multor factori.
Printre posibilitățile pe care...``
48) Sanda Elena Lungu, juge, Cour d’appel de Craiova, Dragos Calin, juge, Cour d’appel de Bucarest, Certains aspects sur la médiation en Roumanie. Prime pour aller en médiation, Revista Forumul judecatorilor, nr. 2/2012;
49) Brînduşa Gorea, Procedura medierii conflictelor judiciare şi extrajudiciare, Dreptul nr. 6/2009;
50)Ion Deleanu, Medierea în procesul civil, Dreptul nr. 10/2006;
51)Crenguţa Leaua, Metodele alternative de soluţionare a disputelor (ADR), cu privire specială asupra medierii, Dreptul nr. 3/2006;
52)Gheorghe Dinu, Procedura concilierii prealabilă. Prematuritatea acţiunii civile duce sau nu la întreruperea termenului de prescripţie extinctivă?, Revista de Drept Comercial, nr. 11/2009;
Notă: pentru mediere în materie penală vezi vol. I, p. 713 şi urm., Gheorghiţă Mateuţ (2007) şi fişa separată

Bibliografie aproximativ selectivă:


1)fictiunijuridice, Tehnici de mediere pentru amatori sau Medierea pe înţelesul tuturor, cu o prefaţă pentru cititorul de esenţă progresistă semnată de Cănuţă, om sucit, prezident şi membru în 100 de comitete, zece comiţii şi fost membru în peste 1000 de consilii de sifonare meritocratică, monografie din care vom afla şi câteva răspunsuri la întrebarea cheie: ``Cum să ajungi mediator în câţiva paşi simpli şi rapizi``?, Editura Albă ca Zăpada, Marte, 2041
-era să scriu că mutatis ..., secretele ce urmează a fi devoalate, se aplică cu succes şi pentru ``vocaţia necesară``în cadrul altor biznisuri juridice...bine că ne-am exercitat dreptul la tăcere.

Prefaţă

a)O scrisoare pierdută, de Ion Luca Caragiale

ZAHARIA TRAHANACHE, prezidentul Comitetului permanent, Comitetului electoral, Comitetului școlar, Comițiului agricol și al altor comitete și comiții

TACHE FARFURIDI, avocat, membru al acestor comitete și comiții

 
b)taxe de examen şi de ``autorizare``-aspecte evolutive de natură vocaţională sau cum să manipulezi piaţa de capital fără să fi prins, cu singurul şi unicul mobil de a putea fi ``selectat`` în cadrul unor aparente monopoluri de tip meritocrat

-pentru ipoteza plăţii taxei, se poate lua legătura cu actorii din filmul Capcană pentru un hoţ şi, în urma finalizării operaţiunii, credem că diferenţa de până la un milion de euro se cuvine a fi direcţionată către Bibliotecile de la sate pentru achiziţie de carte juridică, autorii cărţilor despre implementarea Codurilor uitând că şi la sate trăiesc cititori de literatură juridică.

Capitolul I

Scurtă prezentare preistorică a medierii din perspectivă meritocrat-marxist-corporatistă, cu referiri ample la acte normative cu un pur caracter intuitus personae sau de tip sinecură

Acte normative şi acte legislative